El mentor en el procés de desenvolupament personal

La penúltima sessió del curs, que un equip de professionals de la Fundació ha impartit aquestes dies a Blanquerna, es va organitzar com un espai de trobada amb joves d’altes capacitats que en els darrers anys han estat vinculats a la Fundació i al treball del Dr. Berché.

Aquests joves varen compartir generosament amb tots nosaltres les seves experiències de vida i, malgrat la singularitat de cada cas, tots varen coincidir a assenyalar que conèixer al Dr. va marcar un abans i un després en la seva trajectòria vital.

El paper del mentor o mentors, d’aquesta persona o persones que ens ajuden, ens acompanyen, en diferents moments de la nostra vida, sorgeix, llavors, com un factor rellevant per entendre el nostre procés de desenvolupament personal. Per això val la pena rescatar un apunt sobre els papers que, segons Ken Robinson, pot exercir un mentor a la nostra vida:

• Reconèixer. Els talents i aptituds individuals no poden ser avaluats en tota la seva complexitat per cap test; un mentor pot ajudar-nos a reconèixer aquells camps, disciplines o habilitats, en els quals per a nosaltres conflueixen la capacitat i la passió.
  • Estimular. Creure en nosaltres mateixos i mantenir la confiança en la nostra capacitat per assolir les nostres metes i somnis, precisa, en ocasions, del suport i de l’alè de l’altre. El camí és llarg i el treball, dur, i no podem deixar que ens venci el desànim.
  • Facilitar. L’experiència de l’altre, que ens pot aconsellar, ensenyar o simplement mostrar una manera de estar a la vida, d’afrontar els reptes i d’aprendre dels nostres errors, pot resultar una ajuda inestimable en moments de vacil·lació i dubte.
  • Exigir. Aconseguir les nostres metes passa, de vegades, per superar els nostres límits, per no conformar-nos amb menys d’allò que podem aconseguir i pot ser que necessitem una empenta per fer-ho.

“Sense un guia experimentat que ens ajudi a identificar les nostres passions, que encoratgi els nostres interessos, que ens aplani el camí y ens doni una empenta per tal que trèiem el millor partit de les nostres habilitats, el camí és exponencialment més dur.” (Ken Robinson, El elemento, Barcelona, 2009)

This entry was posted in Novetats and tagged . Bookmark the permalink.